Špilja Vjetrenica, Zavala

VILA U VJETRENICI

Autor teksta: Kalina M. M.

Autori fotografija: Kalina M.M, Micho M. i Romana K.

Prvi dan mjeseca kolovoza 2010. Osvanuo je lijep ljetnji dan. Dilema je kako ga što bolje iskoristiti – ići na kupanje na otoke ili negdje gdje je malo svježije, a zaintrigirat će dječju i našu maštu. Izbor je pao na Vjetrenicu, špilju udaljenu 54 km od Dubrovnika, 25km od Slanog. Istražena je oko 6000m, a za turistički razgled se koristi samo 550m. Špilja se spominje u davnim radovima Plinija starijeg u 1. stoljeću.

Pored kućice ulaz u špilju
Popovo polje

Brzo sam se spojila na Internet tražeći informacije kako i kada doći posjetiti meni najdraži doživljaj iz djetinjstva. Želim ga prenijeti svojoj djeci.

Prošle godine sam se spremala poći, ali već je bio 9. mjesec i kad smo zvali na ponuđeni broj telefona, rekli su nam da špilja tad nije otvorena. E, sad je srce sezone, nadamo se da će biti!

Vjetrenica
Mapa Vjetrenice

Na prvi telefon mi se javio ljubazni gospodin, ali je rekao da je on vodio u Vjetrenicu prije dvije godine, ali više ne vodi grupe u Zavali. Tražila sam drugi telefon Turističke zajednice općine Ravno i dobila ženu, kojoj sam najavila dolazak. Rekla mi je da imaju najavljenu grupu Rusa oko 12:30h, pa se možemo pridružiti njima. Uputila me da svakako ponesemo i jakne i tenisice, jer je unutra hladno i sklisko!

Zovnula sam prijateljicu, koja se sa svojom kćerkom brzo spremila, te se zaputili prema Slanom. Ona se ponudila voziti našu malu i veselu grupu.

Putokazi?

Kad ste išli iz smjera Dubrovnika prema Neumu imali ste tablu Špilje Vjetrenica. Dođemo na novouređeno križanje – table nema. Što sad? Prijateljica telefonom zove poznate iz Slanog i upute nas na put preko Čepikuća i Ravnog. Vozili smo se lijepim i nepoznatim krajolikom, prešli granicu BiH (tu nam carinik reče da se vozimo dužim putem, kako smo mogli kraćim preko Orahovog Dola), ali nije nam bilo žao, ovo je jedinstvena prilika da malo istražimo Dubrovačko primorje. Došli smo u Zavalu i tražili ulaz u Vjetrenicu. Pokušali smo naći tragove tračnica kud je išao ćiro, ali nismo ih vidjeli na zemlji, kad odjednom ugledam – ograda napravljena baš od njih!

Na ulazu u špilju nas je dočekala gospođa i uputila gdje treba parkirati.

Ulaz i urednica
Ulaz

Ulazak u špilju

Vjetar koji je zapuhao na samom ulazu me podsjetio na moj prvi posjet Vjetrenici i nezaboravni doživljaj. Roditelji su nas tad vodili ćirom, vlakom koji je vozio uskotračnom željeznicom. To je bila jedna od njegovih zadnjih vožnji. Sjećam se vodiča, svećenika i kabanica – vjetrovki koje su nam navukli da se ne smrznemo, jer temperatura je unutra stalna ,11.4 °C tijekom cijele godine. Što je vani toplije, vjetar je jači – prirodni klima uređaj.

Raznobojni prekrasni ukrasi
Reljef na samom ulazu

Svi smo uzbuđeni i jedva čekamo da krenemo u obilazak. Dobili smo ulaznice.Navlačimo tenisice i jakne. Stigli su Rusi.

Iza ulaznih željeznih vrata uočila sam reljef, crtež kao na stećcima – ljudi u lovu . Čak i praljudi su ukrašavali špilje (Francuska , Španjolska). Da li je netko čitao Pleme špiljskog medvjeda (Jean Auel)? Ejla, glavna junakinja, je živjela u mnogo različitih špilja i opisivana su ta njihova ukrašavanja.

Smrznute u mrklom mraku špilje
Prolaz

Na ulazu još jači vjetar, moramo se sagnuti, jer su niske stijene. Jako je klizavo. Postoji metalni rukohvat, ali je i on klizav. Djeca su navukla kapuljače i ruke su im se sledile, prestrašeno me gledaju, ali vidim da uživaju u avanturi. Mala Ruskinja se tako „prosula“ pored mene – bila je u nekim sandalama. Napomena: Svakako treba pripremiti odgovarajuću odjeću i obuću.

Prva dvorana
Čuvajte glavu

Prošli smo Prvu dvoranu i tu su Vrata, koja su ovalnog oblika, nisu na samom ulazu, nego su udaljena 40-tak metara od njega.

Teško se priviknuti na mrak, pokušavam slikati, ali su mi snimci nedovoljno oštri.

Pjesma unutar špilje

Vila na Vilinom gumnu
Andjeo 2
Andjeo
Špiljski ukrasi
Aragonit
Kristali kalcita

Odjednom čujemo pjesmu. Stoji djevojka na jednoj uzvisini i pjeva. Obučena je u plavu dugu haljinu i ima plavu kosu, upletenu vrpcu na kosi – vila. Svi smo zastali i slušali. Čula se samo ona, a dvorana je izuzetna akustična. Mistično i neobično. Dobar početak. Vidjet ćemo što nas čeka dalje. Nakon pjesme nam javljaju da stanemo, jer će nas preuzeti vodička za hrvatski – Helena. Sačekamo i vidimo da nas vodi baš vila. Zanimljivo osmišljen program. Helena nam je ispričala da su uz Vjetrenicu vezane legende o vilama. One su zadržavale mladiće unutra, pjevale im, a bile su iznimne ljepote. Mladićima je bilo zabranjeno pričati o doživljajima u špilji.

Vila ispred orgulja
Vila pjeva samo za nas

Slične bajke mi je pričala moja baka. (Njene vile nisu bile vezane za špilje nego za Mogorjelo, arheološki nalaz iz rimskog perioda kod Čapljine).

Mjesto gdje je „vila“ pjevala zove se Vilino gumno, dio je Prostrane dvorane.

Zlatna dvorana

Pjati 2 R
Pjati 2
Pjati
Zlatna dvorana

Krećemo se prema dijelu koji se zove Pjati (tanjuri). Okruglog su oblika. Zanimljivo kako voda formira kamenice, koje se nadovezuju jedna na drugu. Ako je kišni period kamenice su ispunjene vodom, a u slučaju suše, pjati su prazni. Mi smo vidjeli pune!

Tursko groblje
Slon
Žuti saljev
Orgulje

Desno je Absolonov kanal, ali nije za turistički razgled, idemo lijevo prema Zlatnoj dvorani. Na lijevoj strani je Žuti saljev, bogat kalcitom. Tu se nalazi stijena koju zovu Slon. Meni je ovo bio najljepši dio spilje. Dugačak je svega 45 m, ali je bogato ukrašen špiljskim ukrasima.

Orgulje R.
Žuti saljev 2
Zavjesa
Kip majke s djetetom

Pažljivo se krećemo klizavim Glavnim kanalom do Turskog groblja. To je skupina stalagmita, koji izgledaju kao nadgrobni spomenici muslimana. Jedan je čak nagnuti zove se Kosi toranj.

Stalagmit majka s djetetom
Tamni stalagmit

Nalaze se u blizini Trećeg kalcitnog jezera. Iza je Hajdučki stol, navodno su se na tom mjestu skrivali hajduci. Inače, na njemu služe rakiju, ali nije bilo ništa za nas. Možda su Rusi probali? Oni su bili veća grupa.

Životinjski svijet – čovječja ribica

Zabranjeni put - za turiste - donja Vjetrenica
Zabranjeni put – za turiste – donja Vjetrenica
Čovječja ribica

Na kraju, na iznenađenje mojih prijatelja, bolje polovice i djece dolazimo do čovječje ribice. Postavili su je u jezerce. Djeca su oduševljena. Cijelo vrijeme su nekako prestrašeno i uzbuđeno pratili vodiča i grupu. Držali smo ih za ruke, oni su se sami snalazili zavirujući, ali ovo je bio potpun doživljaj. Iznenadilo nas je kad smo čuli da može živjeti do 100 godina. Ta endemična životinja u stvari živi u Donjoj Vjetrenici, naime tamo ih ima više. Ovdje je samo jedan izložbeni primjerak. Dok sam je snimala brinula sam se da joj svjetlost mog blica ne zasmeta. Djeca su se skupila da je bolje osmotre. Ovo im je prvi put da vide nešto slično! Kažu: „Ni riba, ni žaba.“ Čovječja ribica jest vodozemac, izgubila je boju kože zbog života u podzemlju. Malo diše na škrge, malo na pluća. Ima odlično čulo sluha, ali je slijepa.

Prema Velikom jezeru, nema osvjetljenja
Prema jezeru

I tu se dolazi do kraja staze.

Velški speleolozi su pronašli šezdesetih godina prošlog stoljeća leopardov kostur u špilji, pa se taj dio špilje zove Leopardov kanal i Leopardov potok. Nisu dostupni turistima. Ove godine su speleolozi pronašli koštanu iglu staru 2000 godina. Još se čekaju rezultati istraživanja. Priča se kad su speleolozi tražili kraj špilje pustili su u jezero boju. Za par dana jedan krak je izbio u Slanom, a drugi kod otoka Šipana. Znači, spojena je s morem.

Kraj staze

Bradonja
Lijep ukras

Meni je žao, nisam gledala na vrijeme kad smo ušli niti kad smo izašli. Sve mi je išlo nekako prebrzo. Stalno sam zaostajala za drugima pokušavajući upiti ljepotu prirode i ovjekovječiti pokoji snimak. Čekali su me da zatvore vrata, a ja tužno gledala što je razgled tako brzo završio.

Uski prolaz
Vila s našom djecom R

Vani smo se snimili s vodičkom Helenom – vilom, koja se izuzetno trudila prezentirati nam špilju. Čini mi se da sam joj ja postavljala najviše pitanja. Zanimala me legenda o vili. Na kraju mi je pokazala monografiju VJETRENICA – pogled u dušu Zemlje gosp. Iva Lučića. O kako bih je voljela imati!

Izlaz
Knjiga dojmova

Upisali smo se u knjigu dojmova.

Helena i druga gospođa iz Turističkog ureda su nam preporučile pogledati Manastir Zavala, koji smo posjetili, a o čijoj jedinstvenosti mi je pričao kolega s posla. Ali to je već posebna priča.

Zajednička
Oltar u stijeni

Kako sam im napomenula da će biti objavljeni, ovom prilikom zahvaljujem na ljubaznosti i gostoprimstvu. I još nešto, najveća turistička agencija u Dubrovniku je već izviještena kako radite i da ste osmislili program vezan za legendu. Nemojte se čuditi ako vam dođu ovih dana u razgledanje 🙂 Pripremite i ostale vile!

Na ovoj Web stranici možete doći do vodiča: http://www.vjetrenica.ba/

12 thoughts on “Špilja Vjetrenica, Zavala”

1. Pingback: Vila u špilji Vjetrenici « Putopisi blog

2. Davno sam posjetila Vjetrenicu i tada nisam mnogo vidjela;nisu bili organizirani posjeti toliko daleko
    kao danas.Zato me ovaj putopis ugodno iznenadio i pobudio
    u meni zelju za ponovnim vidjenjem zanimljivog prirodnog
    fenomena.

3. U ove vruće ljetne dane špilje nas baš dobro rashlađuju. Vjetrenica je prelijepa, dobro osmišljena zabava za svakog posjetitelja – sve pohvale organizatorima. Čini mi se kako svaka špilja ima specifičan šarm i ukrase, samo njoj svojstvene, i svaku treba zasebno upoznati.

4. Veoma mi se svidja Tvoj stil pisanja. Uvijek odlicna kombinacija cinjenica i osobnog dozivljaja, uz pokoju intrigu koja to sve lijepo zacini. Treba li da kazem da me vodis u Vjetrenicu slijedeci put kada se vidimo 🙂

1. Hvala, @ekdancemom. Volim čitati trilere, kao i gledati takve filmove i serije, pomalo imaju utjecaj u mom pisanju 😉
      Svakako te vodim u Vjetrenicu. Kako mi je tamo falila dobra foto-oprema za snimanje! Ti ćeš čudo napraviti sa svojom. Još nešto – ponesi hrv. putovnicu 🙂

5. Mogu samo reći da sam fascinirana ovom pričom, ne samo da je špilja prekrasna, nego mi se sviđaju i ove mistične priče 😀 😀 Pitam se bih li ja naletjela na vilu da dođem tamo, poznavajući moju sreću nekako je to upitno ^_^ Za sve ljubitelje špilja, preporučam da posjete i pećinski park Grabovača u Lici koji čini čak 1/4 od ukupnog broja zaštićenih speleološlih objekata u Hrvatskoj