Hram Yanasangwararam
Autor: Sam
Wat (hram) Yanasangwararam (izgovor: Janasangvararam) je veliki kompleks hramova i pratećih građevina za koji će vam biti potrebno nekoliko sati ako ga želite obići kako treba. Podijeljen je u nekoliko cjelina. Zbog pasje vrućine i strašne gužve obišao sam samo dio.
Prilikom posjeta hramovima morate se pridržavati pravila odijevanja: majice, košulje ili haljine s rukavima, te duge hlače ili suknje, tj. haljine. Možete ponijeti i veći šal te omotati ramena ili noge ako vam je to zgodnije. Izuvanje je obvezno prilikom ulaska u posvećena mjesta.
Kako suhoparne detalje o ovom kompleksu možete naći na internetu, neću vas njima dalje zamarati. Valjda se ljudi vremenom opamete (iako je i to vrlo upitno), pa je meni najveću pozornost privukla stalna izložba u replici stupe Buddhagaya Chedi koja prikazuje budističku metaforu usporedbe nečistoće duše sa čamcem koji luta kroz ocean strasti, što se može primijeniti na ljude širom svijeta, bez obzira odakle dolaze.
Za radoznale navodim kratke opise uz pojedine detalje instalacije.
Buda uči da se život ne smije voditi stazama dvije krajnosti – stazom poricanja samog sebe i stazom prekomjernog uživanja.
Prvi čamac: ako se drvena lutka rastavi na dijelove, ona nestaje i svodi se samo na štapiće. Kad bi se tijelo rastavilo na pojedine organe, prestalo bi postojati. Isto vrijedi i za odvajanje duše i tijela.
Buda je vjerovao da su ljudi sposobni naći životni put oslobođenja od beskonačnog lutanja oceanom strasti, čime se rješavaju patnje.
Drugi čamac, zavezan lancem ili usidren, poredi se sa životom sputanim senzualnom požudom.
Treći čamac, pretovaren prekomjernim blagom, može potonuti; uspoređuje se sa životom motiviranim prekomjernom željom za stjecanjem bogatstva i neumjerenim ambicijama.
Četvrti čamac je izgorio u plamenu, ostavljajući pepeo; čamac u kome se koplja koriste kao vesla, poredi se sa životom ispunjenim ljutnjom i tjeskobom.
Peti čamac je zbog neznanja erodirao toliko da je od njega ostao samo kostur i poredi se sa životom vođenim u samoobmani.
Poenta metafore je pitanje – Zar se ijedan ovakav “čamac” otisnut u ocean požude može vratiti na obalu?
Izložba dalje prikazuje kolo života vezano za kolo života (samsara) i ostale budističke metafore koje tjeraju na razmišljanje. Samsara je vrlo komplicirana i vezana je za budističku tradiciju zasnovanu na ciklusima. To je vrlo široka tematika kojom vas neću ovdje zamarati.
Time smo zaokružili naš jednodnevni obilazak. Kako je bio potpuno spontan, nisam ni znao što me sve čeka, pa se nisam ni pripremio. Samo smo rekli taksistu da nas vodi, što je on i uradio.
U narednom i posljednjem nastavku ovoga serijala vodimo vas na još jednu nezaboravnu lokaciju koju treba vidjeti ako vas put ikad ponese na tu stranu svijeta.
Prethodni nastavak: Znamenitosti Tajlanda – 2. dio – Anek Kusala Sala
Sljedeći nastavak: Znamenitosti Tajlanda – kraj serijala: najviša drvena građevina na svijetu